Električna kolesa in električni skuterji so poleg električnih avtomobilov z okoljskega vidika vedno bolj zanimivi, saj gre za prevozna sredstva, ki ne ustvarjajo toplogrednih plinov, napajamo pa jih lahko z elektriko iz obnovljivih virov. »V podjetju Oven Elektro Maribor se zavedamo posledic intenzivne rabe fosilnih goriv, zato s svojimi aktivnostmi širimo koncept urbane mobilnosti,« pravi direktor Miroslav Prešern.
Koncept urbane mobilnosti temelji na zeleni energiji, zmanjševanju ogljičnega odtisa in emisij trdih delcev v prometu, ki je v sodobni družbi eden največjih onesnaževalcev zraka. »Električna kolesa in električni skuterji so zelo praktični in primerni za vožnjo po mestu, pa naj bo to za pot v službo, trgovino, po opravkih ali preprosto za aktivno preživljanje prostega časa. Če k temu prištejemo nižje stroške prevoza, prihranke pri gorivu, manj hrupa v mestih in manj onesnažen zrak, potem je razlog, da v podjetju Oven v ospredje postavljamo omenjeni koncept urbane mobilnosti, na dlani,« pravi Prešern.
Otvoritev prve e-bike sharing točke podjetja Oven d.o.o., v lokalu Mačka na mariborskem Lentu; direktor podjetja Oven, g. Miroslav Prešern in vodja lokala Mačka, ga. Irena Visočnik. |
Vizija zelenih urbanih središč z izposojevalnico e-koles
Da pri tem ne gre samo za lepe besede, ki jih v tem obdobju, ko se soočamo s posledicami podnebnih sprememb za okolje, kar naprej poslušamo, potrjujejo njihove aktivnosti. Prejšnji mesec so na mariborskem Lentu, v sodelovanju z lokalom Mačka, odprli prvo tako imenovano bike sharing postajo, v kateri si je mogoče sposoditi izključno električna kolesa. »Za izposojo so za zdaj na voljo tri e-kolesa, v kratkem bomo dodali še dve, do konca maja pa si jih je mogoče izposoditi po polovični ceni,« pravi sogovornik.
V drugi polovici maja bo v okviru Kluba Oven, katerega glavni namen je ozaveščanje ljudi o pomenu obnovljivih virov, učinkoviti rabi energije in s tem skrbi za okolje, zaživel tudi pilotni projekt, s katerim postopoma uresničujejo svojo vizijo zelenih urbanih središč.
»Na strehi Drava centra na Limbuškem nabrežju načrtujemo postavitev mikro sončne elektrarne, proizvedene električne energije pa ne nameravamo zgolj oddajati v omrežje, ampak jo bomo izkoriščali za polnjenje petih električnih koles, ki si jih bodo tam lahko sposodili obiskovalci,« pojasnjuje Miroslav Prešern. Eden izmed ciljev omenjenih projektov je spodbuditi oživitev mestnega jedra, saj je izposoja e-koles zanimiva tudi za turistične namene.
Lokal Mačka na mariborskem Lentu, kjer si je mogoče izposoditi e-kolesa |
Seveda se zastavi vprašanje, zakaj bi se ljudje vozili z električnimi kolesi, če se lahko vozijo z navadnimi, ki ne »podpirajo« lenobe, kakor je pogosto slišati dvomljivce. Preprosto – električno kolo je odlična alternativa za avtomobilski ali javni prevoz, z njim pa se izognemo stroškom prevoza in parkiranja. »Da o izpustih, ki jih s tem prihranimo okolju, posledično pa pomembno pripomoremo h kakovosti zraka v mestnih središčih, niti ne govorimo,« dodaja Prešern.
Tisti, ki so se v službo že tako ali tako vozili s kolesom, kot prednost navajajo, da zdaj na delovno mesto ne prihajajo več potni. Spet tretji pa električno kolo uporabljajo zato, ker omogoča lahkotno in hitrejše premagovanje vzponov in daljših poti, z manj napora.
»Eden izmed pomembnih ciljev vseh naših projektov spodbujanja e-mobilnosti, s katerimi sledimo viziji urbanih mestnih središč, je oživitev mestnih jeder. Izposojevalnice električnih koles, kakršno smo odprli v središču Maribora, so namreč izredno zanimive tudi za turiste,« pravi direktor podjetja Oven, Miroslav Prešern. |
Cilj: samozadostnost
V Klubu Oven, kjer mesečno organizirajo izobraževalne dogodke za širšo javnost, si želijo, da bi v regiji zaživelo čim več podobnih projektov s samozadostnimi sončnimi elektrarnami. »Samozadostnost, torej proizvodnja električne energije za lastne potrebe, je bila po besedah sogovornika na začetku razvoja obnovljivih virov cilj, žal pa se je sčasoma razvil drugačen vzorec oddajanja proizvedene energije v omrežje, pri čemer so pomembno vlogo odigrale podpore in subvencije: »V podjetju Oven nismo naklonjeni takšnemu vzorcu, ker ima razmeroma veliko pomanjkljivosti. Zavzemamo se za ekonomsko ceno ekološko pridobljene električne energije, podpiramo sistem neto merjenja (net-metering), a za zdaj kaže, da bo ta sistem težko prodrl.«
Na poti do samozadostnosti je velika ovira pomanjkanje kakovostnih hranilnikov energije. »A tudi to se bo prej ali slej spremenilo in mi smo že zdaj pripravljeni na to,« pravi Miroslav Prešern, ki še ne želi razkriti vseh načrtov in projektov, ki jih podjetje načrtuje. Poudaril pa je, da so stroški vlaganj v klasično električno omrežje visoki in se bodo še povečevali, kar seveda pomeni višjo končno ceno električne energije za porabnika. Poleg tega v gradnji klasičnega električnega omrežja ni nič ekološkega, »mi pa želimo vse skupaj zastaviti bolj okolju prijazno«.